In de tweede helft van Juli 2018 woedde er een flink aantal branden ten oosten van Athene. Buiten al het materieéle en menselijk leed waren er heel veel huisdieren hun huisje kwijt en zwierven door de soms nog brandende restanten van hun buurt. Onmiddellijk kwamen er vrijwilligers in actie om deze dieren op te nemen, naar een dierenarts te brengen en als ze zich niet zo maar lieten oppakken te vangen en te verzorgen.

Van de vele slachtoffers werden even zovele foto's op Facebook en andere media geplaatst en gingen de wereld over.

In Nederland gebeurde ook iets unieks. Een persbericht verscheen op 28 juli 2018.

------------------- PERSBERICHT ------------------

Unieke samenwerking drie Nederlandse organisaties om dieren in Griekenland te helpen.

ROTTERDAM - Op initiatief van Louise Kuijt is er een samenwerking ontstaan tussen Mirtos.nu,

Veiling met een Missie en Stichting Zwerfdieren Kreta. Gezamenlijk gaan zij geld inzamelen om de

dieren die slachtoffer zijn van de grote branden in Griekenland te helpen. Zij zullen een tweetal

Griekse organisaties financieel ondersteunen om zoveel mogelijk dieren de zorg te geven die ze

nodig hebben. Mensen die de actie willen steunen kunnen hun donatie overmaken op een van

onderstaande bankrekeningnummers. Deze unieke actie zal 14 dagen duren. Daarna zullen de

organisaties hun acties zelfstandig voortzetten.

NL78 RABO 0307 5976 79

bic RABONL2U

tnv Stichting Zwerfdieren Kreta

ovv Fires Greece

NL47 INGB 0002 1985 52

bic INGBNL2A

tnv MIRTOS.nu

ovv Fires Greece

In de afgelopen weken is er veel leed ontstaan door de grote branden in Griekenland. Het menselijk

leed is groots, het dierenleed wellicht nog groter. Griekse dierenwelzijnsorganisaties zijn drukdoende

om alle dieren, achtergelaten huisdieren maar ook zwerfdieren de broodnodige zorg te geven. Het

belangrijkste is geld. Geld om voer en medicijnen en andere benodigde materialen voor onderdak en

opvang aan te schaffen. Om nu een groter bereik en een nog groter resultaat te bewerkstelligen

hebben de drie Nederlandse organisaties de handen ineengeslagen en zijn een actie gestart om geld

in te zamelen voor een tweetal organisaties in Griekenland te weten Rafina en Ilioupoulis.

Alle vijf de organisaties hebben elk op hun eigen manier hun sporen verdiend als het gaat om

dierenwelzijn.

----------------------------------------------------------------------------------

Vanaf dat moment tot maandag 13 augustus werden de donaties ingezameld voor het gezamelijke doel. Het resultaat € 3500,- dat verdeeld werd tussen de twee doelen.

Stichting Zwerfdieren Kreta heeft op dinsdag 14 augustus €1750,- overgemaakt aan hun partner Illioupolis in Athene.

Op 15 augustus zette

ZΩΟΦΙΛΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ -ILIOUPOLIS ANIMAL WELFARE UNION

het volgende bericht op hun facebookpagina:

Ευχαριστούμε θερμά τα σωματεία Stichting Zwerfdieren Kreta, Mirtos Animal Project καιVeiling met een Missie για την δωρεά τους στο σωματείο μας και την εμπιστοσύνη στο έργο των εθελοντών μας! Η προσφορά τους είναι ανεκτίμητη, ειδικά αυτό το δύσκολο καλοκαίρι που διανύουμε!

We would like to thank the organizations Stichting Zwerfdieren Kreta, Mirtos Animal Project and Veiling met een Missie for the fundraiser they organized, and the trust they show to our work and volunteers, by dedicating part of the donations to zeil. The help is greatly appreciated and needed especially during this horrible summer we are going through.

Namens alle betrokken organisaties willen we iedereeen die een bijdrage heeft geleverd hartelijk bedanken. We houden jullie op de hoogte hoe het geld besteed gaat worden.

Voor donaties om ons werk te steunen kijkt u op onze donatiepagina