Adoptieprocedure

Hieronder staat beschreven hoe het adopteren van een hond of kat in zijn werk gaat.

Een dier uitkiezen en reserveren

Op onze website en facebookpagina staan de honden en katten die beschikbaar zijn voor adoptie. Als u dus een leuke hond of kat ziet staan zal daar al een beschrijving bijstaan over o.a. soort, leeftijd, geslacht en een beschrijving van de achtergrond en het karakter van het dier. Dit is mogelijk omdat de dieren die wij ter adoptie aanbieden al in een shelter zitten waardoor vrijwilligers al een hoop kunnen zien van de betreffende dieren. Ook worden sommige dieren opgevangen bij fosters op Kreta in huis. Zo heel af en toe is een hond of kat ook al in Nederland bij een foster te bekijken. Dit staat ook vermeld bij de beschrijving. Puppies en kittens die te jong zijn om geneutraliseerd te worden op Kreta moeten binnen 1 jaar na adoptie in Nederland geneutraliseerd worden. Wanneer u een hond of kat ziet die u graag zou willen adopteren dan vult u het aanvraagformulier in. Wij nemen dan contact met u op om een en ander te bespreken. Wanneer er een match is zullen wij dit dier voor u reserveren en gaan we zo snel mogelijk een huisbezoek bij u inplannen en het transport organiseren.

Huisbezoek

Dit houdt in dat er iemand een afspraak met u maakt om bij u thuis te komen kijken. Wij weten graag waar de hond of kat komt te wonen en om alles persoonlijk door te spreken. Waarschijnlijk heeft u ook vragen en persoonlijk alles even doorspreken maakt dat toch wat makkelijker. Een dier uit het buitenland is toch net even anders dan een hond uit Nederland en verreist toch in het begin net even wat meer aandacht. Vaak hebben deze honden en katten veel narigheid en ellende meegemaakt waardoor ze soms angstig zijn en/of vluchtgedrag kunnen vertonen. Zeker in de eerste weken is het belangrijk dat u met rust, geduld en veel liefde het dier de tijd geeft om zich aan te passen aan het leven in een huis. Regelmaat en rust zijn hierin de kernwoorden.

Transport regelen

Zodra u een dier reserveert gaan wij een vlucht zoeken waarmee het naar nederland kan vliegen. Dat is niet 1,2,3 geregeld. Vluchtbegeleiders zijn schaars en er willen vaak meer dieren vliegen dan waarvoor er plaats is. Buiten het zomerseizoen zijn er geen rechtstreekse vluchten tussen Kreta en Nederland en zal de wachttijd langer zijn, maar via Belgie of Duitsland lukt het vaak een dier hierheen te krijgen. Houdt er rekening mee dat het soms weken kan duren eer een dier kan vliegen. Pups mogen wettelijk pas na 15 weken (bijna 4 maanden) vliegen. Sommige oudere dieren zijn al helemaal klaar om te vliegen en als er dan snel een vlucht gevonden wordt kan het dier er soms al binnen 2 weken zijn.

Vluchtbegeleider

Uw dier vliegt mee dankzij de belangenloze medewerking van een vluchtbegeleider. Deze mensen zijn verantwoordelijk voor het dier tijdens de vlucht. Voor de vluchtbegeleider zitten er geen kosten verbonden aan het laten vliegen van de dieren.

Wilt u ons helpen als vluchtbegeleider stuur dan een email naar: vluchtbegeleider@stichtingzwerfdierenkreta.nl

Ophalen

Laat wanneer u de hond of kat ophaalt op het desbetreffende vliegveld deze ALTIJD in zijn vervoersbox. Deze vervoersbox zal ook met ty-raps nog extra afgesloten zijn, dit allemaal om eventueel ontsnappen te voorkomen. Het zal op het vliegveld altijd lawaaierig en onoverzichtelijk zijn en als het dier daar ontsnapt is het onmogelijk om het dier daar weer te vangen. Dus heb echt geduld totdat u in de auto zit of thuis aankomt. Rij de box op een kar naar uw auto en zet het dier in de vervoersbox in de auto. Misschien lijkt dit allemaal een beetje overdreven maar bedenk dat het dier van slag is omdat het al een hele reis achter de rug heeft en op vreemd terrein komt met een ander klimaat, daarbij genomen alle stress van het vliegen maken dat uw dier eerst tot rust moet komen in een veilige ruimte zoals uw huis. Laat dit dier ook NOOIT gelijk los in een tuin waaruit het kan ontsnappen.

Vervoersbox

De vervoersbox waar uw dier in zit tijdens de vlucht dient u binnen 2 weken bij de stichting terug te bezorgen. Dit kan door de vervoersbox goedverpakt als pakket te verzenden. Transportschade is altijd voor rekening van de verzender. Natuurlijk kunt u de vervoersbox zelf brengen, maak hiervoor wel even een afspraak.

Adviezen

Verder is het verstandig om het dier de eerste tijd in een hondentuig uit te laten en zeker niet LOS te laten. Een tuig is veiliger en maakt ontsnappen vrijwel onmogelijk want de hond moet eerst u en de andere gezinsleden goed leren kennen en ook de omgeving zodat het dier weet waar het woont. Een hond of kat uit het buitenland adopteren is geweldig want deze dieren hebben het zo nodig dat ze eindelijk een gelukkig en goed leven gaan krijgen. En geloof me, deze honden en katten zijn vaak zo blij dat ze aandacht en lekker eten krijgen dat ze vaak al snel opknappen en u er echt een geweldige hond of kat aan zult krijgen.