Adoptieprocedure

Hieronder staat beschreven hoe het adopteren van een hond of kat in zijn werk gaat.

Een dier uitkiezen en reserveren

Op onze website en facebookpagina staan de honden en katten die beschikbaar zijn voor adoptie. Als u dus een leuke hond of kat ziet staan zal daar al een beschrijving bijstaan over o.a. soort, leeftijd, geslacht en een beschrijving van de achtergrond en het karakter van het dier. Dit is mogelijk omdat de dieren die wij ter adoptie aanbieden vaak al een bekende achtergrond hebben en/of al langere tijd bij iemand in de opvang gewoon in huis zit. Lees dus ook goed door of het dier wel bij u past en kijk zeker niet alleen naar het uiterlijk.
Zo heel af en toe is een hond of kat ook al in Nederland bij een foster te bekijken. Dit staat ook vermeld bij de beschrijving. Puppies en kittens die te jong zijn om geneutraliseerd te worden op Kreta moeten binnen 1 jaar na adoptie in Nederland geneutraliseerd worden.

Wanneer u een hond of kat ziet die u graag zou willen adopteren dan vult u het aanvraagformulier in. Wij nemen dan contact met u op om een en ander te bespreken. Wanneer er een match is zullen wij dit dier voor u reserveren en gaan we zo snel mogelijk een huisbezoek bij u inplannen en het transport organiseren.

Huisbezoek

Dit houdt in dat er iemand een afspraak met u maakt om bij u thuis te komen kijken. Wij weten graag waar de hond of kat komt te wonen en om alles persoonlijk door te spreken. Waarschijnlijk heeft u ook vragen en persoonlijk alles even doorspreken maakt dat toch wat makkelijker. Een dier uit het buitenland is toch net even anders dan een hond uit Nederland en verreist toch in het begin net even wat meer aandacht. Vaak hebben deze honden en katten veel narigheid en ellende meegemaakt waardoor ze soms angstig zijn en/of vluchtgedrag kunnen vertonen. Zeker in de eerste weken is het belangrijk dat u met rust, geduld en veel liefde het dier de tijd geeft om zich aan te passen aan het leven in een huis. Regelmaat en rust zijn hierin de kernwoorden.

Transport regelen

Zodra u een dier reserveert gaan wij een vlucht zoeken waarmee het naar nederland kan vliegen. Dat is niet 1,2,3 geregeld. Vluchtbegeleiders zijn schaars en er willen vaak meer dieren vliegen dan waarvoor er plaats is. Buiten het zomerseizoen zijn er geen rechtstreekse vluchten tussen Kreta en Nederland en zal de wachttijd langer zijn, maar via Belgie of Duitsland lukt het vaak een dier hierheen te krijgen. Houdt er rekening mee dat het soms weken kan duren eer een dier kan vliegen. Pups mogen wettelijk pas na 15 weken (bijna 4 maanden) vliegen. Sommige oudere dieren zijn al helemaal klaar om te vliegen en als er dan snel een vlucht gevonden wordt kan het dier er soms al binnen 2 weken zijn.

Vluchtbegeleider

Uw dier vliegt mee dankzij de belangenloze medewerking van een vluchtbegeleider. Deze mensen zijn verantwoordelijk voor het dier tijdens de vlucht. Voor de vluchtbegeleider zitten er geen kosten verbonden aan het laten vliegen van de dieren.

Wilt u ons helpen als vluchtbegeleider stuur dan een email naar: vluchtbegeleider@stichtingzwerfdierenkreta.nl

Ophalen

Wij zijn altijd aanwezig op het vliegveld van aankomst om u te begeleiden met uw dier. De dieren komen dan ook altijd aan in IATA goedgekeurde boxen die stevig en vooral veilig zijn. Wij laten alle dieren daar dan ook inzitten als ze door de douane komen. We nemen de box(en) die ook nog eens extra gezekerd zijn met Ty-wrapps over van de vluchtbegeleider waarmee wij constant in contact staan en krijgen de paspoorten van de dieren overhandigd. Hierna rijden wij met de dieren op karren naar onze auto, waar 1 voor 1 de dieren in de box in onze auto gezet worden en iemand van ons in de gesloten auto klimt. Daar zullen de honden na het aandoen van een tuig en een halsband en twee riemen er pas uitgehaald worden. Ook al zijn deze honden niet heel bang, maar gedesoriënteerd zijn ze zeker wel na zo een lange vlucht. En dus wil je niet dat ze gelijk de kans op ontsnappen zullen krijgen in een wereld die compleet vreemd voor ze is. Stel jezelf eens voor dat je het vliegtuig uitkomt en ineens helemaal alleen in China staat….wat doe je dan?
Eenmaal goed dubbel aangelijnd zal de hond altijd samen met 1 persoon op de achterbank van de auto plaats te nemen zodat u en de hond rustig alvast een beetje contact kunnen maken. Dus niet de hond in de achterbak zetten, hiermee is de kans dat hij ontsnapt altijd vele malen groter omdat u de riem toch een keer los zult moeten laten. Misschien lijkt dit allemaal een beetje overdreven maar bedenk dat het dier van slag is omdat het al een hele reis achter de rug heeft en op vreemd terrein komt met een ander klimaat, daarbij genomen alle stress van het vliegen maken dat uw dier eerst tot rust moet komen in een veilige ruimte zoals uw huis. Laat dit dier ook NOOIT gelijk los in een tuin waaruit het kan ontsnappen. Maar laat hem bij thuiskomst rustig een plasje doen aan de dubbele riem, ook al is dit in uw eigen tuin.

Voor katten geldt dat ze gewoon in de aangekomen box meegaan en ze thuis aangekomen eerst bij voorkeur in een rustig kamertje tot rust kunnen komen van de reis. Maar uitgebreide informatie hoe dit allemaal in zijn werk zal gaan wordt ruim van te voren met u besproken.

Vervoersbox

De vervoersbox waar uw kat in zit tijdens de vlucht dient u binnen 2 weken bij de stichting terug te bezorgen. Dit kan door de vervoersbox goedverpakt als pakket te verzenden. Transportschade is altijd voor rekening van de verzender. Natuurlijk kunt u  de vervoersbox zelf  brengen, maak hiervoor wel even een afspraak.

Adviezen

Verder is het verstandig om een hond de eerste tijd in een hondentuig en halsband dubbel aangelijnd uit te laten en de riemen om uw pols te doen. Dit maakt ontsnappen vrijwel onmogelijk want de hond moet eerst u en de andere gezinsleden goed leren kennen en vooral ook uw gewoonten. Verder is wandelen in en rond het huis de eerste weken heel belangrijk zodat het dier weet waar het woont. En laat ook niet gelijk de hele familie kennis komen maken met het dier. Onthoud dat rust en tijd om te wennen de eerste weken gewoon het aller belangrijkste is. Met rust en geduld zal uw dier zich al snel zich ontpoppen als een lief en vrolijk huisdier.

.